Danışmanlık
Bir Çelik Yapıda Başınıza Gelebilecek 10 Uygunsuzluk
Bir Çelik Yapıda Başınıza Gelebilecek 10 Uygunsuzluk
Yapı sektörü hem fabrika imalatları hem de şantiye montajları düşünüldüğünde birçok adımdan meydana gelen süreçleri içerir.
Tüm bu süreçler göz önüne alındığında uygunsuzlukların da olmaması mümkün değildir. Bu nedenle çelik konstrüksiyon işlerinde çalışan bir herkes NCR (Non Confomity Report – Uygunsuzluk Raporu) terimine de aşinadır.
Ancak yine de bilinen önemli hataları yapmayarak NCR oranını oldukça düşürebilirsiniz.
1. Onaylanmış resim bulunmaması veya hiç teknik resim bulunmaması
Sonuç: İmalat ve montaj taslak resimler ya da eski revizyonlu resimler ile çalışma yapması durumunda hatalı imalat yapılması veya olması gerekenden fazla imal edilmesi.
2. İmalat veya montajın diğer ihtiyaç duyulabilecek doküman ve bilgiler olmadan yapılması (ITP, Metot statement, talimat vs bulunmaması, bilinmemesi)
Sonuç: Yanlış planlama, yanlış yerleşim, iş sıralamasının karışık olması, zaman kaybı, çalışanlara iş verilememesi ve taşıma masrafları
3. Talimatların ve teknik dokümanların takip edilmemesi
Sonuç: Pratik olacağı düşünülerek belirlenen yöntem haricinde yapılan işler genelde bir hata ile karşılaşılarak zaman kaybına ve kalitenin düşmesine sebep olur.
4. ITP'nin takip edilmemesi, gerekli onayların alınmadan işe devam edilmesi
Sonuç: Birçok uygunsuzluk gerekli test ve kontroller yapılmadan bir sonraki aşamaya geçilmesi sonucunda ortaya çıkar. Burada bekleme (hold), tanıklık (whitness) noktalarına uyulması ve ilgili herkese haber verilmesi gerekmektedir.
5. Teknik resimler üzerindeki detayların uygulanmaması veya detayların eksik olması
Sonuç: Karmaşa, unutulan parçalar nedeniyle zaman kaybı, geri dönülerek yeniden işleme sonucunda kalitenin düşmesi, hurdaya ayrılan parçalar.
6. Müşteriden gelen doküman ve bilgilerin uygulanmaması
Sonuç: Şartname, teknik resim, ITP, vs dokümanların yanında müşteriden iş başında ya da süreç içinde uyarılar ve kullanılması gereken dokümantasyon ile ilgili bilgiler gelebilir. Bunların kullanılmaması müşteri memnuniyetsizliğine neden olabilir.
7. Müşteri tarafından onaylanmayan değişiklikler ve tamirler
Sonuç: Onaylanmış tasarım ve metot üzerinde değişiklik yapılması ve bu değişikliklerin kaydedilerek onaylanmaması veya gerekli tamir işlemi için müşteriye bilgi verilmemesi ya da onay alınmaması
8. Onaylananın dışında malzeme kullanılması
Sonuç: Yanlış anlaşılma, kötü planlama, son anda yapılan karar değişiklikleri gibi etkenlerden dolayı doğru malzemenin temin edilememesi veya bilinçsiz bir şekilde olması gerekenden farklı malzeme kullanılması.
9. Kalibrasyonsuz ekipman kullanılması
Sonuç: Müşteri tarafından kolayca fark edilebilecek bir uygunsuzluk, yapılan ölçümlerin hatalı olması sonucu geri dönülemez hataların ortaya çıkması.
10. İmalat ve şantiye kayıtlarının tutulmaması
Sonuç: Personelin doldurması gereken dokümanları bilmemesi, sistemin doğru kurulmaması sonucu yapılan işlere ait kayıtların tutulmaması sonucu müşteriye işin yapıldığının ispat edilememesi, kontrollerin tekrarlanması, teslimde gecikmeler.
Bu gibi hataların önüne geçmek ve düzenli, sağlıklı bir işleyiş işe projelerin tamamlanması için en başta yöntemler, görevler, sorumluluklar belirlenmeli, yapılacak işlerin ve kontrollerin planı hazırlanmalıdır.