Yönetim Sistemleri Danışmanlık
Yeni Yönetim Sistemlerinde Liderliğin Önemi
Yeni Yönetim Sistemlerinde Liderliğin Önemi
ISO 9001:2015 ve ISO 14001:2015 standartlarının yayınlanması ile birlikte “liderlik” kavramı da gündeme gelen bir konu oldu. Gelişmekte olan organizasyonlarda “yönetici” rolünden çok “lider” rolünün daha verimli olacağı ile ilgili birçok bilgi vardır. Dünyadaki sayılı büyük organizasyonlarının kurucuları da kendilerini lider olarak tanımlamaktadırlar.
Dünya çapında bilenen liderlerin ortak yönleri aşağıdaki gibi sıralanabilir:
- Değişimi başlatan kişi olması
- Ortak bir vizyon geliştirmesi
- Çalışanların duygularına hitap etmesi
- Organizasyonun hedeflerine ulaşması için yönlendirme yapması
- Diğerlerinin katkıda bulunmasına ve başarılı olmasına izin vermesi
Yönetim ile liderlik arasındaki farklar:
Yönetim; çoğunlukla süreçler hakkında çalışır, somut ölçülebilir değerlere (planlama, organizasyon sistemleri, iletişim yöntemleri gibi) inanır.
Liderlik; daha çok davranışlara odaklanır, daha zor ölçülebilen somut değerlere (güven, ilham, tutum, karakter gibi) güvenir.
ISO 9001:2015 standardında liderlik; amaç ve yön birliği sağlayarak organizasyonun hedeflerine ulaşması için gerekli koşulları yaratmak olarak tanımlanmıştır. Bu tanımlamaya gerekçe olarak da organizasyonun amaç ve hedeflerine ulaşmak için kendi stratejilerini, politikalarını, süreçlerini ve kaynaklarını oluşturmak için birlik olunması gerekliliğini gösterir.
Liderliğin bazı önemli faydaları şunlardır:
- Kuruluşun hedeflerini karşılamada etkinlik ve verimliliğin artması
- Kuruluşun süreçleri üzerinde daha iyi koordinasyon
- Organizasyonun kademeleri ve fonksiyonları arasında daha iyi iletişim sağlaması
- Organizasyonun ve çalışanların kapasitesinin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi ile istenen sonuçların elde edilmesi
Liderliğin şirketlere uygulanması için aşağıdaki ana başlıklar takip edilebilir:
- İş ortamında anlayış gösterin ve bunun organizasyonun stratejisi üzerindeki etkisini gözlemleyin
- Yönetim siteminin etkinliğine olumsuz etki yapabilecek önemli riskleri belirleyin
- Proses yaklaşımı ve yönetim yaklaşımını gözden geçirerek sorumluluk ve yetkileri belirleyin
- Değişimi yönetmek için iç iletişim kanalları ve süreçleri gözden geçirin