Yönetim Sistemleri Danışmanlık
Annex SL ile gelen yeni yaklaşım ve kavramlar
Annex SL ile gelen yeni yaklaşım ve kavramlar
Annex SL yapısı ile yönetim sistemi standartlarının tutarlılığı ve uyumu artırılması amaçlanmıştır. Aynı temel metin ve ortak terimler çerçevesinde, birleştirici bir yapı oluşturarak, tüm yönetim sistemlerini uyumlu hale getirmek hedeflenmiştir. Yapı bireysel yönetim sistemleri standardına ek olarak "disipline özgü" şartları katmaya elverişlidir.
Yeni yönetim sistemi standartları ve mevcut standartların gelecekteki revizyonları bu ortak yaklaşım sayesinde kullanıcılara karşı değer kazanması beklenmektedir. Yönetim sistemlerini entegre işleten işletmeler için kolaylaştırıcı bir etki yapacak aynı zamanda da tüm işletmeleri entegre sistemlere teşvik etmesi düşünülmektedir.
Risk ve fırsatlar
Yeni yaklaşım ile standartlara eklenen belki de en önemli kavram risklerin ve fırsatların değerlendirilmesidir. Organizasyonun her aşamasında riskler değerlendirilerek meydana gelebilecek olumsuzluklara önceden hazırlanılmış olur. Ayrıca fırsatlar ile ilgili ön çalışmalar yapılarak bu fırsatların işletmenin karlılığına ve sistemine katkıları araştırılarak uygulamalar yapılır.
Standartlara risk temelli yaklaşımın eklenmesindeki amaçlar:
Yönetim sisteminin amaçlanan çıktılarını elde edebilmek için güvence vermek
İstenen etkileri arttırmak
İstenmeyen etkileri önlemek veya azaltmak
Gelişimi sağlamak
Ortak dil
Prosedürler, kayıtlar, talimatlar, el kitapları, formlar, dokümanlar gibi farklı yerlerde farklı isimler ile ifade edilen dokümanlar tek bir isim altında birleştirilmiş ve “belgelenmiş bilgi” olarak ortak bir isimlendirme kullanılmıştır.
Ürün ve hizmet ayrımı
ISO 9001:2008 standardında açıklama olarak metin içinde “ürün” olarak kullanılan kelimenin aynı zamanda hizmet anlamına geldiği yazılmaktaydı. Bu yeni yapı ile standartta ilgili yerlerde “ürün ve hizmet” olarak geçmektedir.
Liderlik
Daha önceki standartlarda yönetimin sorumluluğu olarak tarif edilen kavram liderlik kavramı ile değiştirilerek, sadece yönetimin değil tüm çalışanların birimleri ile ilgili sorumluluklar alması hedeflenmiştir. Yöneticiden lidere geçilerek şirketlerin daha modern yönetim tekniklerine geçişlerine olanak sağlanmıştır.
Sürekli iyileştirme
Daha önceki standartlarda sürekli iyileştirme kavramı ile sadece yönetim sisteminin gelişmesi planlanırken, yeni yaklaşım ile iyileştirme kavramı kullanılarak topyekun bir iyileştirme hedeflenmiştir.
Tedarikçiler
Eski standartlarda “tedarikçi” olarak adlandırılan ürün ve hizmet sağlayıcıları, "Harici Sağlayıcılar" olarak adlandırılarak hizmet sağlayan kuruluşların da bu kapsamda olduklarına ayrıca dikkat çekilmiştir.