Toplam Kalite Yönetimi Nedir?

Yazdır

Toplam Kalite Yönetimi Nedir?

Toplam kalite, yönetim biliminin holistic (bütüncül) bir yaklaşımı olup, örgütün tüm düzeylerinde her türlü ilişki ve süreçte başvurulan bir yönetim şeklidir. Bir Amerikan kavramı olan toplam kalite yönetimi, Japon imalat sanayiinde çalışan iki istatistikçi olan Deming ve Juran tarafından geliştirilmiştir. Daha sonra toplam kalite yönetimi 1970’li yıllarda Amerika’da yeniden keşfedilmeye başlamış, buradan da 1980’li yıllarda İngiltere’ye taşınmıştır.

toplam kalite yonetimi

Toplam kalite yönetimi günümüzde oldukça popüler ve güncel bir konudur. Örgütlerin çoğu bu yönetim anlayışını ve ilkelerini uygulayarak verimlilik ve üretim kalitesini artırmaya çalışmaktadır. Toplam kalite yönetiminin temelinin, yönetim biliminin başlangıcı sayılan bilimsel yönetim dönemine dayandığı görülmektedir.

Toplam kalite ile ilgili çalışmaların özellikle II. Dünya Savaşından sonra hızlandığı görülmektedir. Savaştan tahrip olmuş şekilde çıkan Japonlar, özellikle Amerikalı bilim adamlarından yararlanarak düze çıkmaya çalışmışlardır. Bu amaçla, Deming, Feigenbaum ve Juran gibi bilim adamları Japonya'ya davet edilerek toplam kalite ile ilgili çalışmalara hız verilmiştir. Bunların önerileri ışığında organizasyonlarını yeniden yapılandırarak kaliteyi tüm kurumlara yaymaya çalışmışlardır.

Toplam kalite yönetimi, örgüt içerisindeki her türlü insan kaynağının ve örgüt ile çevresinin karşılıklı dayanışma içerisinde yönetimi ile ilgilidir. Toplam kalite yönetiminin içerisinde, örgütte profesyonel olarak çalışan insanlar arasında dürüstlük ve güçlü bir takım ruhu vardır. Örgütün her bir üyesi bireysel olarak yüksek beklentilere sahiptir. Burada örgütün amaçlarının açık bir şekilde belirlenmesi çok önemlidir. Tüketici ya da müşteriler toplam kalite yönetiminin merkezindedir. Örgütün amaçları ve varlığı sadece müşteriler içindir. Öncelikle müşterilerin ihtiyaçları belirlenerek, yönetim, süreç ve sistemlerin tamamı buna göre kurulur. Belirlenen prosedürlere göre herkesin örgüt içerisindeki görev ve sorumlulukları belirlenir. Burada asıl konu, hataların ve düşük kaliteli üretimin engellenmesidir.