ISO 9001 Hakkında Yanlış Düşünülenler

ISO 9001 Hakkında Yanlış Düşünülenler

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi yılardır kullanılmaya devam eden, hakkında birçok uzmanın olduğu ve en yaygın bilinen standartlardan birisi olsa da hala standart hakkında yanlış anlaşılmalar ve yanlış yorumlar olabilmektedir.

iso9001 yanlis yapilan

Standart hakkında en yaygın yanlış anlaşılmaları sizin için sıraladık:

1- ISO 9001 bize neyi nasıl yapacağımızı söyler: Bu en bilinen yanlışlardan birisidir. ISO 9001 Standardında bahsedilen gereklilikler neyin nasıl yapılacağını söylemez, sadece neleri nasıl yapacağınızı tanımlamanızı ister. Bazı durumlarda danışmanlar ya da denetim firmaları işleri kolaylaştırmak için genel kabul görmüş prosesleri sanki standart gerekliliğiymiş gibi anlatırlar. Kalite yönetim sistemlerinizde yöntemi siz belirlersiniz ve belirlediğiniz şekilde uygularsınız.

2- ISO 9001 Kalite Departmanının işidir: Sonuç olarak kaliteyi sağlamak amaçlandığı için bu nispeten doğru bir yaklaşımdır ancak planlamadan ürün sevkline, bakımdan insan kaynağına kadar tüm süreçleri içerir. Bu nedenle kalite yönetimi, üst yönetimden başlayarak tüm çalışanların görevidir.

3- ISO 9001 bizim sektörde geçerli değildir: Bu yanlış düşünce ISO 9001'in sadece büyük şirketler tarafından uygulanabileceği yanlışıyla devam eder. ISO 9001, herhangi bir sektörde, herhangi bir büyüklükte, her şirket ve oluşum için uygulanabilir bir standarttır. Sistemin amacı yapılan her ne olursa olsun tüm süreçleri kontrol altında tutabilmektir. Bu nedenle çok uluslu binlerce çalışanı olan şirketlerden, tek başına çalışan bir avukata ya da bakkala kadar uygulanabilir durumdadır.

4- Her şey dokümante edilmelidir: Bu yanlış düşünce ISO 9001 standardının 2000 öncesi versiyonlarından gelmektedir. O zamanlarda kontrol altında tutma ve ispat etme denince akla ilk önce formlar gelmekteydi. Daha sonraki revizyonlarda bu durum daha da yumuşatılarak nelerin kaydedilmesi gerektiği şirkete bırakılmış durumdadır. Ayrıca ihtiyaç olan kayıtlar herhangi bir formatta olabilir ki bu da günümüzde sıklıkla kullanılan bilgisayar programlarını da işin içine dahil etmektir.

5- ISO 9001'i uygulamak ve sürdürmek pahalıdır: İlk uygulama ve sistemin kurulması aşamaları maliyet gerektirmekle birlikte zamanla bir alışkanlık haline gelerek ilave bir maliyet olmaktan çıkmaktadır. Ayrıca sistemin kontrol edilmesi ile engellenen kayıplar sonucunda iyi işleyen bir sistem zamanla karlı bile olabilmektedir. Ayrıca müşteri memnuniyeti ve sonrasında Pazar payındaki artış da işin işine eklendiğinde her yönden avantajlı bir sistemdir.

6- Her şey ilk baştan beri mükemmel olmak zorundadır: Eğer bu doğru olsaydı standardın kendi içndeki sürekli geliştirme adımı nasıl uygulanabilir? Bütün süreçler düzenli bir şekilde izlenmeli ve gerekli görülen düzeltmeler yapılarak tekrar uygulamaya geçilmelidir. Her ne olursa olsun yine de mükemmel olmayacak ve yine zamanla revizyonlara ihtiyaç duyulacaktır. Bu durum aslında başka bir yanlış anlaşılmaya da sebep vermektedir: "ISO 9001 Sistemini kurmak yıllar alır". Sistemi kurmak fazla zaman almasa bile sistem sürekli kendini geliştirmek için çalışmalara ihtiyaç duyacağı için gelişimi hiçbir zaman bitmeyecektir.

Bu yazılanlar haricinde elbette ki başka yanlış anlaşılmalar da vardır ancak en kritik görünenler bunlardır. Uygulama sırasında karşılaşılan çözümü yokmuş gibi görünen hatalar, denetim firmaları ile yaşanan tartışmalar, şahsi yorumlar nedeniyle yapılan hatalar her zaman karşımıza çıkmaya devam edecektir.

 

Çelik ve alüminyum yapı, kaynaklı imalat, demiryolu araçları, akreditasyon standartları, yönetim sistemleri gibi bir çok alanda danışmanlık, eğitim, denetim, belgelendirme faaliyetleri için...

EN 1090, ISO 3834, EN 15085...

EN 1090, ISO 3834, EN 15085 ve ilgli standartlarda bakanlık ve kamu kuruluşları personelleri eğitimlerinden, Türkak belgelendirme denetimleri, belgelendirme kuruluşları ve onaylanmış kuruluşlara danışmanlık ve eğitim, ürün ve sistem belgelendirme denetimleri, imalatçı firmalara eğitim ve danışnamlık, bireysel ve kurumsal eğitimlere kadar tüm seviyelerde alanında en tecrübeli ve bilgili hizmet.

DANIŞMANLIK HİZMETLERİ

Çelik ve alüminyum yapı uygulamaları (EN 1090), kaynaklı imalat (ISO 3834), demiryolu araçları (EN 15085), kaynak mühendisliği uygulamaları (IWE/EWE, PQR, WPS, WPQ...), yönetim sistemleri (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 19011, 31000...), akreditasyon (ISO 17020, ISO 17024, ISO 17065...) gibi üretim sektörünün ihtiyacı olan tüm konularda eğitim ve danışmanlık hizmetleri ile gerekli yönlendirme çalışmaları.

İLKER ERGÜN

Makina ve Kaynak Mühendisi olan İlker Ergün, 2002 yılından beri sektörün öncü kuruluşlarında üretim va kalite departmanlarında görev yapmıştır. 2014 yılında bir onaylanmış kuruluşta komite üyeliği olarak başlayan bireysel hizmetlerine zamanla yenilerini ekleyerek birçok kamu ve özel kuruluş ile derneğe ihtiyaçlarına yönelik çözümler sunmuştur. Halen bu alanlarda danışmanlık, eğitim, denetim faaliyetlerine devam etmektedir.